Els Globus de Colors

Els Globus de Colors

16 de maig 2011

Principis

Nosaltres com a ludoteca hospitalària, tenim uns principis basada en el joc com a mètode afavoridor de recuperació, així com un acompanyament en el procés de la malaltia , per tant presentem una sèrie de principis metodològics:
-        Plantejament participatiu. Amb aquest enfocament pretenem que el plantejament de les activitats sigui participatiu i dialogant en tot moment i que l’Infant faci la seva activitat sense sentir-se obligat a realitzar-la.

-        Caràcter integrador i compensatori. Aquest espai lúdic ha de ser accessible a tots els nens i nenes. Per a que això sigui possible s’ha de tendir a compensar les desigualtats amb relació a l’estada, l’atenció necessària de cada un i les activitats.

-        Proximitat. Aquest espai estarà situat aproximadament al centre del passadís central, ja que d’aquesta manera serà fàcilment accessible des de totes les habitacions de la planta de pediatria.

-        Ha de fomentar tant l’oci individual com el grupal. La intervenció en les activitats ha de potenciar dues formes d’oci aparentment oposades, però que en essència són complementàries una de l’altra. Per una banda la individual permetrà als infants moments de recolliment, i la compartida afavorirà la comunicació i la relació entre els infants de la ludoteca en el moment de joc o activitat.

-        Les activitats han de produir plaer. Nosaltres plantegem unes activitats amb caràcter intencional i lúdic, és a dir, han de produir plaer als infants per el simple fet de realitzar-les. En definitiva, els nens i nenes han de gaudir amb l’activitat.

-        Lliure decisió. Els nens i nenes que utilitzin la ludoteca no s’han de sentir obligats a realitzar les activitats proposades per l’educador o per un animador sociocultural. No obstant, s’ha de buscar la seva implicació.

-        Conèixer els interessos i les necessitats de cada infant. Les activitats o jocs proposats per els educadors hauran d’adaptar-se a les necessitats i capacitats de tots els infants, així doncs d’aquesta forma podrem planificar unes activitats flexibles que es puguin adequar a cada moment.

-        Foment de l’animació sociocultural i la creativitat. Els projectes i les activitats han d’estar pensats per fomentar la capacitat de crear i proporcionar als infants l’oportunitat de poder fer activitats programades amb pallassos que plantegin novetats i que a la vegada es puguin repetir.

-        Participació activa i no directiva. S’ha de proporcionar als infants la lliure participació en les activitats, on han de poder expressar lliurement les seves opinions i ser escoltats tots igualitàriament. Les activitats proposades no han d’estar preparades per fer-les directament si no que han d’estar pensades per fomentar la participació i cooperació dels infants.

-        Horari flexible. Pel que fa a l’horari ha d’elaborar-se amb la suficient flexibilitat per tal d’aconseguir que el nen es trobi en un ambient relaxat i de llibertat.

Metodologia

La ludoteca hospitalària “Els Globus de Colors”, pretén ser un espai lúdic i educatiu, amb diversitat d’activitats i jocs que faciliti i millori l’estada de l’Infant a l’hospital, tenint en compte els seus sentiments i emocions. D’aquesta manera englobarem activitats com el control d’impulsos, l’autoconsciència, la motivació, l’entusiasme, l’empatia, l’agilitat mental, etc.
La metodologia d’aquest espai, partirà de l’estat físic i psicològic dels diferents infants, per tant serà una metodologia flexible i seran possibles els canvis. Creiem que aquest mètode és el que pot funcionar millor per les situacions en que es troben aquests infants. A més a més, es fomentaran les habilitats socials com per exemple, la seguretat en un mateix o bé l’assertivitat. Serà important la cooperació entre els diferents adults que estiguin en contacte amb els nens( pares, metges, educadors, monitors, animadors...,etc.). Tot això ho treballarem mitjançant diferents activitats amb un objectiu concret i un de comú, que serà gaudir de l’activitat.

- Espai de joc i activitats:  és un espai pensat per a que els infants es diverteixin i experimentin conjunta o individualment, mitjançant diferents jocs lliures o dirigits  amb diversos materials i joguines així com també diverses activitats. En aquest espai es treballaran el llenguatge verbal i plàstic, el joc simbòlic, el joc per racons, el joc lliure i psicomotricitat dins de les possibilitats. Aquesta zona està pensada per a que els infants puguin interactuar i compartir experiències amb altres infants i famílies.
Aquest espai estarà situat principalment a la ludoteca tot i que es podrà realitzar en altres espais com la sala d’actes o a les habitacions dels nens, ja que en alguns casos aquests no tindran la possibilitat de participar en les activitats que es realitzin a la ludoteca, així doncs un monitor o animador acudirà a l’habitació per fer activitats amb aquest infant.
L’espai de joc i activitats estarà distribuït per tres racons , una zona de taules i cadires, una zona de joc al terra, un espai de televisió amb coixins i un espai amb ordinadors.

- Tallers: a més a més de les activitats o jocs diaris, setmanalment o quinzenalment es realitzaran diferents tallers per que no sigui monòton per als nens i per que així també podran realitzar moltes activitats diferents de les quotidianes. Els tallers que es realitzaran seran molt diversos i englobaran diversos temes, com la plàstica, la música, els contes, etc. Cada taller estarà programat amb antelació, basant-nos en la demanda. Abans de realitzar-los es prepararà l’espai i els materials necessaris per a dur-lo a terme. A l’hora de fer el taller, primerament s’explicarà el contingut, seguidament explicarem com es realitza i per finalitzar cada infant aportarà la seva experiència a la resta del grup.

- Ens visiten: aquesta activitat, fa referència a la visita que ens faran de tant en tant pallassos, mags, conta-contes, titellaires, etc, que ens aportaran activitats diferents i innovadores, més divertides per als nens i més esperades. Que es sortiran de la quotidianitat i serviran per ajudar en la motivació dels infants dins de la seva recuperació.

- Atenció i informació a les famílies:  és un servei individual que està obert als familiars dels infants ingressats, els quals hi poden comentar els dubtes que els hi sorgeixin sobre l’Infant (la millora, el seu estat d’ànim...etc). En aquest espai, també se’ls ofereixen llibres i revistes per a que els familiars els puguin consultar quan ho desitgin.
- Bona nit: és un servei de nocturnitat, dirigit als infants en el moment abans de retirar-se a les seves habitacions. Si ho desitgen el monitor els explicarà un conte o una història diferent cada nit, si no podran estar jugant tranquil·lament a la ludoteca.

INTRODUCCIÓ

El projecte d’atenció a la infància que pretenem dur a terme, és una ludoteca hospitalària anomenada “Els Globus de Colors”.
Estarà situada i destinada al municipi de Reus, però la seva utilització serà únicament per als nens i nenes ingressats a l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus.
Hem escollit aquest Hospital perquè ara és un bon moment per a fer una nova ludoteca ja que l’hospital ha estat traslladat a un nou edifici i per tant ens ha semblat una bona idea de millorar els serveis lúdic-creatius proposant una ludoteca nova i completament diferent de l’anterior, donant així una millora tan en l’espai com en servei d’animació i el material.
Donem molta importància a la creació d’aquesta ludoteca centrant-nos bàsicament en la animació dels nens ingressats per a poder donar-los una estança més dinàmica i divertida i així també ajudar-los en la seva correcta recuperació i fer-la més atraient. També donem importància a les noves tecnologies, oferint així una petita zona d’ordinadors per tal d’entrar a la xarxa d’Internet i jugar , com també la interacció entre els diversos infants hospitalitzats.
La ludoteca hospitalària, és un recurs necessari dins de l’hospital ja que reforça eles interrelacions entre els diversos infants i també per a les famílies, per tal de poder parlar de les seves experiències. A més a més, pensem que té molta importància per tal de superar la malaltia que es té. És un espai que permet als nens i nenes desconnectar de la vida d’hospital, els permet esbargir-se, divertir-se i conèixer nous nens i nenes.
En aquesta ludoteca es desenvoluparan activitats, jocs i tallers molt dinàmics a través de diversos monitors, animadors socioculturals. Així com les hores de vídeo, televisió, ordinadors...,etc.
Nosaltres hem decidit de fer una ludoteca completament diferent a l’anterior, començant per a ampliar l’espai i els espais de joc en l’interior, posant a l’abast dels nens nous objectes i activitats dirigides i semi dirigides així com també es crearan esdeveniments com la vinguda dels pallassos, alguna petita obra de teatre... I per als més grans hem pensat de posar una àrea d’ordinadors més innovadora i en la qual podran accedir a Internet.

A continuació volem adjuntar els pensament de diversos autors sobre les ludoteques, el que són i per a que serveixen:
-        L’autor Pedro Fulleda Bandera defensa que: No se trata de educar mediante el juego, sino más bien de imaginar una educación para el juego; esto es: imaginar y aplicar técnicas y actividades para desarrollar o reanimar la capacidad de jugar”.

-        L’autora Maria de Borja i Solé defensa que: “Se justifican las ludotecas como instituciones educativo-recreativas necesarias para estimular el juego. A lo largo del artículo se presentan ejemplos acerca de su interactividad en las escuelas y en la comunidad. Tales ejemplos muestran claramente su acción beneficiosa en estos tres ámbitos: deficiencias económicas, personales y socioculturales”.

Dinàmiques de coneixènça i confiança.

TÍTOL: El cargol.
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Conèixer als companys.
-        Saber més de la gent que ens envolta
-        Integrar-se en el grup

MATERIAL:  no és necessari cap tipus de material.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  Es necessita força espai per a realitzar la dinàmica.
La persona que dirigeix la dinàmica es posa al centre de l’espai i comença a caminar en forma de cercle. Mentre camina haurà d’anar dient “que vingui al cargol aquell que li agradi...”La resta de persones que participin en la dinàmica, estaran en una paret, i quan sentin quelcom que els agrada o identifica, han de córrer cap al cargol. El primer que arriba s’afegeix a la cua del cargol. Al final, quan totes les persones són al cargol, es fa una abraçada conjunta.













TÍTOL: El paracaigudes.
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Conèixer els gustos dels companys.
-        Conèixer els companys amb els que compartiràs estones.
-        Passar-s’ho bé

MATERIAL:  el paracaigudes.
ESPAI: en un espai gran ja sigui tancat o obert.
DESENVOLUPAMENT:  Per a fer aquesta dinàmica es necessita un espai gran (es igual que sigui obert o tancat). La dinàmica consisteix en posar els nens al voltant del paracaigudes i agafar-lo tots amb les mans. La persona que dinamitza dirà: que passin els nens que els hi agraden...els macarrons! Llavors els nens han de deixar el seu tros de paracaigudes i passar per sota per canviar-se de lloc. I així successivament anant preguntant altres coses.
















TÍTOL: Qui ets?
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Aprendre a diferenciar els membres del grup.
-        Desenvolupar el tacte i la imaginació.
-        Potenciar la memòria a curt i llarg termini.
MATERIAL:  mocadors.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  els infants estaran dispersats per l’aula. Haurà de sortir un voluntari perquè li tapem els ulls. Li explicarem que haurà d’anar caminant per l’aula i que quan es trobi amb algun company, haurà d’esbrinar mitjançant el tacte com té el cabell, el nas... per tal de descobrí qui és. D’aquesta manera, coneixeran  una mica més els seus companys.














TÍTOL: Parts del cos.
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Conèixer els membres del grup.
-        Trencar el gel.
-        Cohesionar el grup.
MATERIAL:  aparell de música.
ESPAI: a l’aula.
DESENVOLUPAMENT:  l’animador, convidarà als nens  a fer dos cercle (un dins de l’altre) amb el mateix nombre de persones. Els nens i nenes hauran d’estar davant per davant amb els companys (és recomanable tenir música de fons). Hauran de presentar-se amb la seva mà, tot dient el seu nom i dient quines coses els agraden i quines no. Immediatament l’animador donarà la senyal per a què els cercles rodin,  cada un en sentit contrari de l’altre. D’aquesta manera, els tocarà una altra persona al davant que no serà la mateixa i així successivament fins que hagin passat per tots, saludant cada vegada d’una manera diferent, amb el nas, una abraçada, amb els peus, els colzes...














TÍTOL: La vida en un globus.
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Donar a conèixer aspectes personals de cada participant del grup.
-        Facilitar el coneixement entre els membres del grup.
-        Cohesionar el grup.
MATERIAL:  globus, fulls blancs, bolígrafs, equip de música.
ESPAI: a l’aula.
DESENVOLUPAMENT:  els alumnes es posaran en cercle asseguts en cadires. Tot seguit, l’educador repartirà un globus a cada participant, un tros de paper en blanc i un bolígraf. Els explicarà, que en el paper han d’apuntar una qualitat, un defecte, un desig i un tipus de música que els agradi, i posaran el paper dintre del globus i l’inflaran. Després l’educador posarà música i els nens i nenes ballaran, quan l’educador apagui la música hauran d’agafar un globus qualsevol i tornar a la seva cadira, llavors el petaran i agafaran el paper de dins. Llegiran el paper en veu alta i hauran d’endevinar qui ha escrit el paper, amb les característiques que han llegit.












TÍTOL: Quina por!
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Perdre la por a expressar-se gestualment.
-        Conèixer els altres membres del grup a través de l’expressió corporal i gestual.
-        Potenciar la imaginació.
MATERIAL:  folis i bolígrafs.
ESPAI: a l’aula.
DESENVOLUPAMENT:  es fan dos grups amb el mateix nombres de persones, un dels grups  serà el dels porucs i l’altre el dels psicòlegs. Cada poruc haurà de representar una por (por al foc, aigua, alçades, animals..). Mitjançant els gestos, sense utilitzar el llenguatge verbal, hauran de representar aquesta por davant dels psicòleg (cridar, plorar...) un per un, mentrestant els psicòleg aniran apuntant en un paper quina és la por de cada un. Un cop els psicòlegs hagin apuntat la por de cada un dels participants, ho diran en veu alta per veure si ho han encertat. Si no s’encerta, s’haurà de tornar a representar. Un cop acabat els grups es canviaran, els psicòlegs seran els porucs i a la inversa.















TÍTOL: El jardiner.
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Desenvolupar la confiança en un mateix.
-        Estimular l’orientació espacial.
MATERIAL:  mocadors i algun objecte de jardineria.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  els nens i nenes es situaran en dues files, una davant de l’altra a dos metres aproximadament, i hauran de fer com si fossin arbres. La primera persona que faci de jardiner, haurà de situar-se en un extrem del carrer amb els ulls tapats, tenint que anar a buscar l’objecte de jardineria que es troba en l’altre extrem. El trajecte l’haurà de fer sense tocar els arbres. Hauran d’anar sortint jardiners successivament.















TÍTOL: Pont humà.
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Potenciar la confiança.
-        Estimular l’equilibri corporal.
-        Fomentar la cooperació.

MATERIAL:  no és necessari cap tipus de material.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  el grup es dividirà per parelles. Els membres de cada parella, es col·locaran davant per davant, amb els palmells de la ma uns damunt dels altres. Hauran de donar un pas enrere i sense separar els peus de terra es deixen caure endavant fins a recolzar-se de nou, damunt els palmells del seu company. Van repetint l’exercici, una mica més lluny cada vegada.













TÍTOL: L’arbre i el  vent.
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Fomentar la confiança en el grup i d’un mateix.
-        Disminuir les pors.

MATERIAL:  no és necessari cap tipus de material.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  un nen o nena es situarà al centre i haurà de tancar els ulls. Els seus braços, penjaran al voltant del seu cos i s’haurà de mantenir totalment dret per no caure. La resta de nens i nenes, formaran un cercle al seu voltant, i hauran de fer-lo moure d’un costat a un altre, empenyent-lo i agafant-lo amb les mans.  Al final de l’exercici, és important tornar a la persona en la posició vertical, abans d’obrir els ulls.















TÍTOL: el cec i el pigall.
EDAT:  6-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Potenciar la confiança.
-        Aprendre a deixar-se guiar.
MATERIAL:  no és necessari cap tipus de material.
ESPAI: al jardí.
DESENVOLUPAMENT:  els nens i nenes, es posaran per parelles. Uns faran de cecs, i s’hauran de tapar els ulls  amb un mocador, els altres faran de pigalls i hauran de guiar els cecs per l’espai. Els pigalls hauran de donar indicacions als nens i nenes mitjançant el llenguatge verbal, i només els podran agafar d’un braç per a que tinguin confiança, però no els podran aturar ni res més mitjançant els braços, només amb la veu. Finalment,  es canviarà la funció dels nens i nenes i els que han estat cecs passaran a ser pigalls i a l’inrevés.








Dinàmiques d'autoestima

TÍTOL:  Jo sóc.
EDAT:  7-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Prendre consciència de que tots tenim alguna cosa bona.
-        Millorar l’autoestima i la comunicació.
-        Participar amb els companys.
MATERIAL:  no és necessari cap tipus de material.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  els nens i nenes faran una rotllana, l’educadora els explicarà el funcionament de l’activitat. Un a un hauran de sortir al mig de la rotllana, quan els vingui de gust i dir alguna cosa que pensin bona d’ells mateixos, d’aquesta manera podran prendre consciència de les coses bones que ells posseeixen i ajudarà a que s’ho creguin encara més.















TÍTOL: Carícies dibuixades.
EDAT:  7-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Potenciar l’intercanvi emocional.
-        Enfortir l’autoimatge dels participants.
-        Potenciar la imaginació en la recerca de emocions i sentiments.
MATERIAL:  folis i llapis de colors.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  els nens i nenes es posaran repartits per l’aula i hauran de tenir diversos fulls els quals es partiran en tants trossos com companys hi hagi. Hauran de reflexionar sobre les altres persones que tenen al seu voltant i dibuixar-los alguna cosa que signifiqui algú per ells, com per exemple un sol de felicitat, un cor d’amor... quan tots els nens acabin ho donaran a l’educadora i ella ho repartirà a cada un dels nens i nenes. Aquests s’ho miraran i podran explicar si els ha agradat el que han dibuixat i que pensen que els hi volen dir amb aquells dibuixos. D’aquesta manera potenciarem que els nens i nenes intentin fer una reflexió de les altres persones, comencin a treballar l’empatia i que sobretot augmenti la seva autoestima i autovaloració.












TÍTOL: Concurs de bellesa
EDAT:  7-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Prendre consciència del nivell de seguretat d’un mateix.
-        Descobrir les pors que tenim de demostrar com som.
-        Perdre la vergonya.
-        Potenciar l’acceptació del nostre físic i les nostres possibilitats.
MATERIAL:  roba diversa.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  l’educador explicarà als nens i nenes en què consisteix l’activitat. Ells hauran de fer de models, hauran de desfilar per una passarel·la promovent i destacant de manera divertida trets físics o de personalitat que no tinguin gaire acceptats, podran utilitzar roba i complement per fer-ho més agradable. Els nens i nenes hauran de treure la seva part més divertida i intentar d’aquesta manera,  acceptar aquestes petites coses que no els agraden d’ells mateixos. Finalment, es posaran en rotllana i parlaran de com s’han sentit i que han pensat.














TÍTOL: Roda de carícies.
EDAT:  7-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Propiciar una ocasió per demostrar sentiments i emocions de manera activa.
-        Potenciar el control emocional.
-        Fomentar la participació.
-        Demostrar els sentiments.
MATERIAL:  no és necessari cap tipus de material.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  els nens i nenes es posaran en rotllana de peu, i l’educador els donarà les instruccions necessàries. Hauran d’anar passant un a un, fent  carícies als seus companys, ja sigui carícies físiques, verbals, abraçades... d’aquesta manera podran veure com es senten tan al demostrar els sentiments i també com reben aquestes demostracions d’afecte per part de les altres persones. Després podrem parlar de com s’han sentit i que han pensat en aquells moments.














TÍTOL: Descric nou coses que m’agrada fer i les faré!
EDAT:  7-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà.
OBJECTIUS:
-        Prendre consciència d’allò que t’agrada i a vegades no fas.
-        Potenciar el pensament positiu.
-        Fomentar l’acceptació d’un mateix i de les coses que t’agraden.
MATERIAL:  no és necessari cap tipus de material.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  els nens i nenes s’asseuen en rotllana i l’educador donarà les instruccions necessàries. Un per un hauran de pensar nou coses que els agrada molt fer i que no les fan tan com els agradaria o quasi gens. Hauran de ser coses molt importants per ells, quan ho tinguin es tractarà d’explicar-ho als companys, dient “m’agrada molt muntar a cavall i tot i que ara no puc, quan pugui i aniré sempre, perquè les coses que m’agraden les haig de fer”. Els altres nens podran preguntar quin és el motiu pel qual no ho fa, d’aquesta manera tots es deixaran anar i podran explicar les coses de manera més tranquil·la i amb més confiança.













TÍTOL: Collage.
EDAT:  4-12anys
GRANDARIA DEL GRUP:  grup mitjà o gran.
OBJECTIUS:
-        Facilitar la comunicació.
-        Expressió de sentiments i emocions d’una manera diferent.
-        Potenciar la visió positiva d’un mateix.

MATERIAL:  revistes variades, tisores, pegament de barra i fulls din A-3.
ESPAI: a l’aula
DESENVOLUPAMENT:  l’educador/a  dirà als nens i nenes que tenen que realitzar-se a ells mateixos la pregunta “Qui sóc?”. Hauran de realitzar un collage al paper, realitzant un collage amb parts del cos, complements, roba,  cares... depenent de com se sentin o com es vegin ells mateixos. Després els nens i nenes ensenyaran el seu collage als companys i aquests diran que els transmet. Finalment l’autor del collage dirà que és el que pensava ell quan el feia. Així aconseguirem que els nens i nenes es vegin realment des de fora i si els agrada o volen veure’s d’una manera diferent.